prettopontus.blogg.se

Krönikor om dum- och intelligentheter

Jag förstår mig inte på människor som inte förstår sig på människor - Så minskar vi rasismen

Kategori: Allmänt

Det mänskliga släktet är bra på så många saker. Vi har byggt upp en värld som är helt fantastisk att titta på och att leva i. Det finns mängder av roliga saker att göra. Typ, åka bergodalbana, dricka läsk, eller bevittna pajasar på krogen. Allt det; jätteskoj. Men en sak som människor inte är bra på, är att förstå människor. Förstå sitt eget släkte.

Genom oförståelse av folket på jorden, har rasism, sexism, och allmänt mög drabbat alla samhällen på planeten. Misstankar, dubier, och hat kan växa inom människor på grund av oförståelse. Kulturer och levnadssätt är inte lika i hela världen, och det kan få trångsynta personer att se rött. Eller (hud)färg i allmänhet. Därför måste vi förstå att vi måste förstå oss på människor, då minskar avskyn i världen. På så sätt kan vi påbörja trapetsen mot en bättre värld där ömsesidig respekt råder.

I dagens blogginlägg kommer jag prata om oförståelse och varför den bidrar till rasismen. Jag kommer prata om människors oförmåga att begripa personers olika olikheter. För oförstånd är symptomatiskt, och kan växa fram i olika sammanhang, och bero på olika saker. I vissa fall leder det till hat, (som jag skrev i början), i andra fall leder det till ovänskap. Vad jag menar är, att vi måste låta människor tycka vad de vill, och ha vilka intressen de vill, för att världen skall bli en fredligare plats. (Bör understrykas; allt som är lagligt, såklart).

För jag stör mig på människor som är oförmögna att förstå andra människors intressen och ointressen. Låt mig ta ett exempel. Jag känner en person som har väldigt starka åsikter om, och är väldigt intresserad av, en viss sak. Denna vissa sak är matlagning. Inget fel med det, men hen måste förstå att alla inte tycker det är så jävla roligt att göra en egen, smörslungad bearnaisesås varje gång man ska äta sin sketa biff med sina slitna ugns-pommesfrites på en tradig grå onsdag.

Denna matglada persons passion för matlagning ska jag inte ta ifrån henom, MEN, denna person har uttryckligen sagt, ”Jag kan inte förstå människor som köper pulversåser”, och det stör mig.   

Hen har också sagt, ”Jag kan inte förstå människor som inte tycker om att laga mat”.  Hens argument var att: äta måste ju alla göra, därför är det dumt att inte tycka om att laga mat. Jag förstår argumentet, men att säga en sådan sak är bara förmätet, uppblåst, och jävligt drygt. Bara för att alla inte har samma intresse som en själv, gör inte det dem till personer som inte går att förstå. Alla tycker inte om matlagning. Alla tycker inte ens om mat. Vissa ådrar sig psykiska sjukdomar. Det finns mängder av människor som lider av ätstörningar som inte kan äta, trots att de vill.  

Detta tänk: 'Jag kan inte förstå...',  tyder på att denna person har svårt att acceptera andra människors livsåskådningar, vilket jag tror är väldigt farligt. För det får mig att undra vad hen tycker om bland annat religion. Kan hen heller inte förstå folk med andra trosuppfattningar? TRÅNGSYNT ALERT! RASIST, RASIST!? Nä, kanske inte så farligt, men jag undrar ju.   

Slutsatsen är följande: Jag vill få er att förstå att vi alla är olika, har olika preferenser och olika lustar. Du som person kanske inte kan fatta att din arbetskamrat är lika intresserad av syltkokning som du, men din arbetskamrat har egna intressen. Och DET måste du förstå. Det tror jag är första steget mot en bättre värld full av kärlek. En värld där människor kan leva sida vid sida trots omaka hobbies. På det sättet tror jag att vi, på lång sikt, kan minska rasismen. Grunden till en human värld är en djupare förståelse av andras kulturer, religioner, och samhällen, tror jag. Men vi måste börja smått. Så innan du säger: ’Jag förstår mig inte på människor som….’,  tänk ett varv till, så kanske du kan börja förstå. 

Samlevnad och förståelse är viktigt. VÄLDIGT viktigt. 
 
 
Prettopontus

KOMMENTARER:

  • Emelie säger:
    2017-07-02 | 17:34:20
    Bloggadress: http://emsan.webblogg.se/

    Intressant inlägg och jag tror du inne på helt rätt spår! :-)

    Svar: Va kul att du läste inlägget. Det värmer! Tack så jättemycket :D
    Prettopontus

Kommentera inlägget här: